A boy called "It"

En verklighetsbaserad och riktigt gripande, hemst sorglig och bra bok. Jag har läst den tidigare en gång på svenska men nu skulle vi få som uppgift att läsa en bok på engelskan av en engelsk författare. Denna bok kom upp som förslag och det var en självklarhet för mig att välja den! Det är absolut ingen bok som man glömmer bort sekunden efter man läst ut den. Nej, den här boken komma alltid vara i mina tankar. Jag orkar knappt skriva om vad boken handlar om så jag kopierar en färdig bokrecension om den. (lite kort)


Handlar om ett barns kamp för att överleva mot alla odds. 
När Dave Pelzer vid tolv års ålder omhändertogs av myndigheterna uppdagades en skakande historia. Sedan fyra års ålder hade han vanvårdats och systematiskt misshandlats av sin psykiskt sjuka mor. Dave isolerades successivt från sin pappa och sina bröder. Han behandlades sämre än en hund och många gånger önskade han att han skulle få dö.
Ur boken: Hon sa att hon hade läst i en tidning om en Mor som hade tvingat sitt barn att lägga sig på spisen. 
Jag kände hur knäna bara vek sig på mig, medans hon drog på den stora lågan som skimrade i blått. Hon bad mej ta av mej alla kläder men jag vägrade... då tog hon min hand å jag kände värmen å började känna doften av brända hårstrån.




Läs också uppföljarna The lost boy och A man named Dave.
Det är han som har utsatts för allt som är författaren själv. Därmed är det mer pålitlig, detaljerad och.. hemsk.

Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Melissa

Hej! Jag har precis startat "dagens blogg" tävling och det vore självklart kul om så många som möjligt var med.

http://petrini.blogg.se/2011/november/tavling.html



Förlåt om du inte tycker om kommentarer som den här.

Kram! :)

Postat av: sveriges yngsta bokbloggare / julia

har faktiskt den där i min bokhylla. Men jag tänker inte läsa den, för den verkar alldeles för hemskt. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback